Verdier og lederprinsippers betydning for arbeidsmiljø

Godt arbeidsmiljø kjennetegnes av at alle i bedriften har retning, mening og kjennskap til felles mål. Rot-årsaken til mange kostbare og belastende problemer ligger ofte i ansatte og lederes manglende kunnskap og forståelse for strategisk retning, felles mål og klare rolleforståelser. Symptomene kan bli tunge personalsaker, konflikter, høyt sykefravær og krevende arbeidsmiljø.  

Vi mener derfor at felles verdier har den mulighet at det påvirke arbeidsmiljøet positivt. Når ansatte deler felles verdier, betyr det at de har en felles forståelse av hva som er viktig og mindre viktig i arbeidsmiljøet. Dette kan føre til at ansatte blir mer engasjerte og motiverte på jobb, nettopp fordi de føler at de jobber mot et felles mål og at de er en del av et fellesskap. 

Når ansatte deler felles verdier, kan det også bidra til bedre kommunikasjon og samarbeid på arbeidsplassen. Dette skyldes at ansatte har en felles forståelse av hvordan nettopp dette gjøres på best måte. Dette kan føre til at konflikter og misforståelser reduseres, og at arbeidsmiljøet blir mer harmonisk og produktivt. Det er viktig å merke seg at felles verdier ikke nødvendigvis betyr at alle ansatte tenker helt likt eller har samme personlige verdier. Felles verdier kan være overordnede verdier som alle ansatte kan enes om, for eksempel respekt, åpenhet, samarbeid eller integritet. Disse verdiene kan være med på å skape en felles kultur på arbeidsplassen som alle ansatte kan føle seg en del av. 

Det også et par ting som kan være lurt å tenke på når en bedrift skal legge grunnlaget for felles verdier og lederprinsipper. Dersom de ikke er godt tilpasset organisasjonen, kan det skape motstand og frustrasjon blant de ansatte. Dersom verdiene ikke er relevante eller realistiske i den virkeligheten de ansatte jobber i, vil det kunne oppfattes som at ledelsen ikke forstår arbeidshverdagen deres. Det kan også være begrensende dersom verdiene ikke tillater tilstrekkelig rom for individuell tilpasning. Dersom alle skal jobbe helt likt, kan det føre til at en ikke klarer å utnytte sitt fulle potensiale og skape unike løsninger tilpasset sine egne team og utfordringer. 

Samlet sett kan felles verdier være med på å skape en positiv arbeidskultur som bidrar til å øke trivsel, motivasjon og engasjement. Felles lederprinsipper kan gi en følelse av enhet og samhold blant de ansatte. Når alle jobber etter de samme prinsippene, vil det være lettere å forstå hva som forventes og hvilke verdier som er viktige for organisasjonen. Det kan bidra til å skape en kultur preget av tillit og åpenhet. Dersom ledere jobber etter prinsipper som innebærer å være lydhøre og involverende overfor de ansatte, kan det skape en atmosfære der de ansatte føler seg sett og hørt. 

Skrevet av: Arbeidsmiljøhuset
Postet: 7.mars 2023