Strategi, organisasjon og ledelse

Grunnleggende årsak (rotårsaken) til kostbare og belastende problemer ligger ofte i ansatte og lederes manglende kunnskap og forståelse for strategisk retning, felles mål og klare roller.

Symptomene kan bli tunge personalsaker, konflikter, høyt sykefravær og krevende arbeidsmiljø.

Derfor leverer vi tjenester innen

  • kulturforståelse

  • strategiutvikling

  • organisasjonsutvikling

  • lederutvikling

Dette er tjenester som ytterligere leverer verdi til din virksomhet, og som bidrar til å hindre at reparasjonstjenester trengs. Vi kaller det forebyggende organisasjonshelse.

Alle store problemer har en gang vært små

«Ved å organisere arbeidet riktig, konsentrere seg om jobben og relasjonene rundt, vil du klare å levere verdier – og da oppstår ikke behovet for å reparere i etterkant.»

— Kirsti Christie, strategisk rådgiver

Strategi er å ta et valg

For at flere mennesker med ulike kompetanser, preferanser, kunnskaper og holdninger skal kunne levere bidrag mot samme mål - så må de overordnede mål og strategiske valg være

  • kjent for alle

  • fortolket i fellesskap

  • brutt ned til taktiske grep og konkrete oppgaver som henger logisk sammen.

En av våre favorittmodeller er den klassiske styringspyramiden – som tydelig viser hva som er organisasjonens grunn til å eksistere (samfunnsoppdraget), og hvordan alle nivåer i logisk rekkefølge støtter opp om samme mål.

Modellen gjør det enklere å rydde opp i hva som forutsetter hva. Dette gjør det lett å kommunisere og sikre at alle ansatte har felles mål og felles forståelse.

Slik har hver oppgave i daglig drift en forankring i en større hensikt og mening

- ellers skal den jo ikke gjøres!

Organisasjonen er virkemiddelet som
skal nå målene

Organisasjonskartet er en struktur som viser organiseringen av fagområder, hva som er linjevei – og folk kan finne igjen sin avdeling og seg selv.

Kartet sier likevel fint lite om hvordan bedriften virker, hvordan arbeidet flyter, hvordan prosessene gjennomføres, hvilke møtearenaer som finnes og hvordan operative problemer finner sin løsning. Det sier heller ikke noe om hvilke holdninger som finnes, hva slags omgangsform som råder, hvordan kommunikasjonen flyter, eller ikke flyter, og om det internt er preg av konkurranse eller samarbeid

– altså hvilken kultur som råder.

Det jobbes mye med å utvikle gode strukturer, det omorganiseres og omstilles via nye kart – og det er viktig som en del av strategirealiseringen. Vi vet samtidig at det endrer lite på leveransekraften å tegne om kartet hvis holdingene, kompetansen og adferden forblir den samme. Man kan ikke ikke ha organisasjonskultur – og om den man har er med på å hemme eller fremme muligheten til å nå målene; det bør man vite noe om faktisk!

Ledelse er et fag

Ledelse er et fag som må utøves konsekvent og i tråd med organisasjonens mål og strategi, og i tråd med interne verdier og lederprinsipper.

Det må ledes hver dag og hele tiden.

Ledere må holde høyden for å være nyttige for sine medarbeidere, oversette strategiske mål til taktiske grep og unngå å stupe ned i driften der andre er eksperter.  

 

Ta kontakt med oss

Fyll inn kontaktinfo, så hører du fra oss så fort som mulig! Du kan også ringe oss på telefon 979 13 333.